Kraj

Reklama napoju Black z Tysonem powinna być emitowana po godz. 20

Rada Reklamy orzekła, że spot TV narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy.

Komisja Etyki Reklamy działająca przy Radzie Reklamy orzekła, że ze wględu na dobro małoletnich widzów reklama telewizyjna napoju energetycznego Black (należącego do FoodCare) z udziałem byłego boksera Mike’a Tysona powinna być emitowana po godz. 20. Według KER spot narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy.

Skarżący reklamę konsumenci zarzucili m.in., że “reklamy napoju Black są niezgodne z Kodeksem z kilku powodów. Reklamy są emitowane w ogólnodostępnych kanałach TV i w czasie, w którym są one masowo oglądane przez dzieci i młodzież. Wykorzystują wizerunek osoby znanej ze swojej agresji i stosowania przemocy. Tyson jest osobą skazaną prawomocnym wyrokiem za gwałt na nastolatce. Jedną z najbardziej znanych scen kojarzonych z Tysonem jest moment, w którym odgryza on ucho przeciwnikowi na ringu. W publicznych wypowiedziach jeszcze w 2011 roku Tyson w sposób agresywny wypowiadał się o Sarze Pallin. (…) W 2012 roku Tyson mówi, że podejrzanego o zabójstwo nastolatka powinno się zastrzelić oraz przywiązać do samochodu. Tyson jest nazywany “bestią” oraz “najgorszym człowiekiem na planecie”.

Skarżący uważają, że producent napoju Black promuje Tysona jako idola dzieci i młodzieży. Ponadto reklama zawiera treści seksualizujące wizerunek kobiet, które w reklamie występują wyłącznie jako wielbiące Tysona maskotki, i co więcej, reklama sugeruje, że Tyson, odjeżdżając z miejsca, niejako “daje w prezencie” jedną z owych kobiet głównemu bohaterowi.

FoodCare uczestniczył w posiedzeniu KER i odpowiedział na zarzuty dotyczące reklamy Blacka. Według marketera reklama napoju nie jest kierowana do dzieci, bo produkt nie jest do nich adresowany, a jej forma, miejsce i sposób prezentowania wskazuje na inną niż dzieci grupę docelową. Według FoodCare sugerowanie, że światowej sławy bokser będzie się kojarzył widzowi oczekującemu np. na transmisję sportową z agresją i stosowaniem przemocy, a nie ze współzawodnictwem sportowym i niezapomnianymi pojedynkami na ringu, ociera się o absurd. Marketer twierdzi też, że Tyson spłacił swój dług wobec społeczeństwa, bo odbył karę za popełniony gwałt. Jednocześnie zaprzeczył jakoby promował Mike’a Tysona w jakikolwiek sposób, zwłaszcza jako idola dzieci i młodzieży.

Komisja nie uwzględniła jednak argumentów FoodCare. Uznała, że reklama Blacka z Mike’em Tysonem narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy, jeśli jest emitowana przed godz. 20 i w trosce o małoletnich widzów. Zasugerowała tym samym, by spot był emitowany po godz. 20 we wszystkich kanałach telewizyjnych, w tym tematycznych.