Komisja Etyki Reklamy działająca przy Radzie Reklamy orzekła, że ze wględu na dobro małoletnich widzów reklama telewizyjna napoju energetycznego Black (należącego do FoodCare) z udziałem byłego boksera Mike’a Tysona powinna być emitowana po godz. 20. Według KER spot narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy.
Skarżący reklamę konsumenci zarzucili m.in., że “reklamy napoju Black są niezgodne z Kodeksem z kilku powodów. Reklamy są emitowane w ogólnodostępnych kanałach TV i w czasie, w którym są one masowo oglądane przez dzieci i młodzież. Wykorzystują wizerunek osoby znanej ze swojej agresji i stosowania przemocy. Tyson jest osobą skazaną prawomocnym wyrokiem za gwałt na nastolatce. Jedną z najbardziej znanych scen kojarzonych z Tysonem jest moment, w którym odgryza on ucho przeciwnikowi na ringu. W publicznych wypowiedziach jeszcze w 2011 roku Tyson w sposób agresywny wypowiadał się o Sarze Pallin. (…) W 2012 roku Tyson mówi, że podejrzanego o zabójstwo nastolatka powinno się zastrzelić oraz przywiązać do samochodu. Tyson jest nazywany “bestią” oraz “najgorszym człowiekiem na planecie”.
Skarżący uważają, że producent napoju Black promuje Tysona jako idola dzieci i młodzieży. Ponadto reklama zawiera treści seksualizujące wizerunek kobiet, które w reklamie występują wyłącznie jako wielbiące Tysona maskotki, i co więcej, reklama sugeruje, że Tyson, odjeżdżając z miejsca, niejako “daje w prezencie” jedną z owych kobiet głównemu bohaterowi.
FoodCare uczestniczył w posiedzeniu KER i odpowiedział na zarzuty dotyczące reklamy Blacka. Według marketera reklama napoju nie jest kierowana do dzieci, bo produkt nie jest do nich adresowany, a jej forma, miejsce i sposób prezentowania wskazuje na inną niż dzieci grupę docelową. Według FoodCare sugerowanie, że światowej sławy bokser będzie się kojarzył widzowi oczekującemu np. na transmisję sportową z agresją i stosowaniem przemocy, a nie ze współzawodnictwem sportowym i niezapomnianymi pojedynkami na ringu, ociera się o absurd. Marketer twierdzi też, że Tyson spłacił swój dług wobec społeczeństwa, bo odbył karę za popełniony gwałt. Jednocześnie zaprzeczył jakoby promował Mike’a Tysona w jakikolwiek sposób, zwłaszcza jako idola dzieci i młodzieży.
Komisja nie uwzględniła jednak argumentów FoodCare. Uznała, że reklama Blacka z Mike’em Tysonem narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy, jeśli jest emitowana przed godz. 20 i w trosce o małoletnich widzów. Zasugerowała tym samym, by spot był emitowany po godz. 20 we wszystkich kanałach telewizyjnych, w tym tematycznych.