Kraj

Ryanair umacnia się na polskim rynku

Ale PLL LOT też rośnie.

Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) za pierwsze półrocze br. Ryanair, tania irlandzka linia lotnicza, nie tylko pozostaje największym pasażerskim przewoźnikiem lotniczym w naszym kraju, ale jeszcze umocniła tę pozycję. W trakcie pierwszych sześciu miesięcy br. przewiozła ona z i do Polski 5,323 mln pasażerów, o ponad 900 tys. więcej niż w takim samym okresie ub.r. Pozwoliło to Irlandczykom na zwiększenie udziałów w naszym rynku z 31,2 do 32,2 proc.

Państwowe Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły w tym roku 3,688 mln pasażerów, o blisko 580 tys. więcej niż w ub.r., co daje im 22,3 proc. rynku.

Na trzecim miejscu są węgierskie tanie linie lotnicze Wizz Air, które w minionym półroczu przewiozły z i do naszego kraju 3,442 mln pasażerów, o 388 tys. więcej niż w 2016 r., i mają 20,9 proc. udziałów w rynku.

Kolejne miejsce zajmują: Lufthansa (blisko 970 tys. pasażerów w br., spadek o 15 tys.), EasyJet (431 tys., wzrost o 107 tys.), linie Norwegian (368 tys., spadek o 12,8 tys.) i skandynawskie linie SAS (213 tys., wzrost o 26 tys.). Ostatnim na tej liście przewoźnikiem, który w minionym półroczu przewiózł ponad 200 tys. pasażerów, jest holenderski KLM (200,6 tys., wzrost o 22,8 tys.).

Ogółem w podróż samolotem z i do Polski wybrało się w pierwszym półroczu 16,523 mln osób, o ponad 2,3 mln więcej niż w pierwszej połowie ub.r.

Koniunkturę na rynku lotniczym widać także na trasach krajowych – według wyliczeń ULC pomiędzy polskimi miastami w pierwszej połowie 2015 r. podróżowało samolotem 1,5 mln osób, w ub.r. – 1,6 mln, a w pierwszej połowie tego roku już 2,1 mln pasażerów.