Kraj

Rynek farmaceutyczny w 2018 r. był wart ponad 34,058 mld zł

Segment OTC miał w ub.r. około 45 proc. udziału wartościowego w całym rynku farmaceutycznym w Polsce (wliczając leki, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne).

Wartość całego rynku farmaceutycznego bez segmentu szpitalnego w 2018 r. wynosiła ponad 34,058 mld zł (liczone w cenach detalicznych). Na tę kwotę składa się sprzedaż leków na receptę (Rx) oraz produktów dostępnych bez recepty OTC, w tym leków, suplementów diety, artykułów medycznych oraz kosmetyków (dane: PASMI na podstawie IQVIA).

Wartość segmentu produktów bez recepty w aptekach stacjonarnych i internetowych w 2018 r. osiągnęła 15,161 mld zł (liczone w cenach detalicznych brutto). Do sprzedaży tego segmentu zaliczają się leki OTC, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne.

Segment ten w 2018 r. miał około 45 proc. udziału wartościowego w całym rynku farmaceutycznym w Polsce, z czego leki OTC i suplementy diety o działaniu leczniczym i wspierającym leczenie stanowią około 34,7 proc. Obserwowany jest ciągły wzrost znaczenia produktów bez recepty w obrocie aptek ze względu na większą marżę, jaką da się osiągnąć na ich sprzedaży (dotyczy to zwłaszcza produktów niezarejestrowanych jako leki).

Należy się również spodziewać poszerzania asortymentu, zwłaszcza w sieciach aptecznych wyposażonych w strefę samoobsługową i część drogeryjną. Dobrym przykładem mogą tu być soczewki optyczne oraz płyny do ich przechowywania i czyszczenia, pieluchomajtki dla dorosłych, zaawansowane opatrunki, urządzenia medyczne. Pokazuje to, że apteki zamierzają konkurować z innymi typami sklepów. Na półkach w aptekach sieciowych coraz bardziej widoczne są marki własne. Ich udział w całym rynku to już 4 proc, ale są kategorie, gdzie ten udział wynosi nawet kilkanaście procent, np. probiotyki czy witamina C – z tendencją rosnącą.

Biorąc pod uwagę kanały dystrybucji, ok. 94 proc. całkowitej sprzedaży w segmencie OTC zajmuje dystrybucja apteczna. Sprzedaż pozaapteczna tzw. GSL, do której zalicza się m.in. dystrybucję poprzez sieci hipermarketów oraz stacji benzynowych, stanowi jedynie ok. 6 proc.

W 2018 r. wartość sprzedaży w aptekach stacjonarnych wyniosła 14,607 mld zł, co oznacza wzrost o 5,1 proc. w stosunku do 2017 r. Jest to wzrost większy niż globalny wzrost rynku OTC (3,8 proc.). Kategoria suplementów diety (niewymagających rejestracji Ministerstwa Zdrowia) ma drugi co do wartości udział w całym segmencie OTC (3,303 mld zł) po lekach OTC.

Największy udział wśród korporacji na rynku leków OTC w 2018 r. (sprzedaż w kanale aptecznym w cenach ostatecznych dla pacjenta) miała Polpharma – 6,9 proc. Za nią, z udziałem 6,8 proc., uplasowały się USP Zdrowie i Aflofarm. 5-procentowy udział miał GSK Consumer Healthcare, a Teva Group – 3,8 proc.