Kraj

Rynek OTT w Polsce wzrośnie z 2 mln abonentów dziś do 4,6 mln do roku 2024

A jego wartość: z 0,6 do 1,5 mld zł.

Według szacunków firmy Dataxis w Polsce z usług OTT (wideo/telewizja) korzysta 2 mln abonentów, którzy rocznie płacą za nie 600 mln zł (dane za 2019 r.). Według prognoz firmy w tym roku ich liczba ma wzrosnąć do 2,7 mln, a do 2024 r. – do 4,6 mln. Natomiast wartość rynku ma wzrosnąć w ciągu 5 lat do 1,5 mld zł.

Dla porównania w Hiszpanii z OTT korzysta ok. 5,6 mln abonentów (prognozowany wzrost w ciągu 5 lat: do 9,3 mln), we Włoszech – 5,9 mln (wzrost: do 14 mln), a w Niemczech – 18,2 mln (przewidywany wzrost: do 26,7 mln). Najwięcej abonentów korzysta z OTT w Wielkiej Brytanii – 21 mln (w 2024 r. ma ich być 28,3 mln).

Według wyliczeń firmy doradczej ADL, na podstawie danych Dataxis i Canal+ Polska, w naszym kraju z płatnej telewizji korzysta 10,7 mln klientów i w najbliższych latach ta liczba nie ulegnie zmianie (prognoza: 10,8 mln w 2024 r.). Natomiast wartość rynku płatnej telewizji jest szacowana na 6,6 mld zł rocznie (2019 r.). W tym roku ma wynieść 6,9 mld zł, a w kolejnych latach ma szanse rosnąć o 3,4% rocznie, by za pięć lat osiągnąć wartość 7,7 mld zł. Wzrost ten ma być spowodowany przede wszystkim wzrostem przychodów generowanych przez subskrypcje OTT.

Ok. 53% odbiorców płatnej telewizji (5,7 mln klientów) korzysta z niej za pomocą anten satelitarnych, 38% – za pośrednictwem kablówek (4 mln), a 9% (0,9 mln) – przez internet (IPTV). To właśnie IPTV ma się rozwijać najszybciej w najbliższych latach (o 12% rocznie) – do 1,5 mln w 2024 r. Liczba odbiorców telewizji satelitarnej ma spadać – do 5,2 mln w 2024 r. (ale i tak pozostanie ona najważniejszą technologią dystrybucji telewizji).