Kraj

Reklama

Media

Top news

Rynek reklamy TV urósł w I kw. 2023 r. o 4%

Chociaż oglądalność telewizji spada, nadawcy kompensują to sobie inflacyjnymi podwyżkami.

Według szacunków Publicis Groupe wydatki na reklamę telewizyjną w Polsce w I kwartale br. wyniosły ok. 924 mln zł, o 4,5% więcej niż w takim samym okresie ub.r. Uwzględniając sponsoring, przychody nadawców telewizyjnych w minionym kwartale były o 4% wyższe niż przed rokiem.

Analitycy Publicis zwracają uwagę, że dzieje się tak, pomimo iż oglądalność telewizji spada – czas spędzony przed telewizorami przez widzów w wieku 16-59 lat w I kwartale br. był krótszy o 22 minuty niż w takim samym okresie 2022 r. Stacje telewizyjne były w stanie zrekompensować spadki dostępnego inventory dzięki inflacji cen.

– Rynek reklamy telewizyjnej w I kwartale br. odnotował dosyć wyraźny wzrost, biorąc pod uwagę spadkową tendencję z 2022 r. Warto zwrócić uwagę, że to mniejsze stacje stanowią obecnie o sile tego rynku, bo ich wpływy rosną wyraźnie szybciej niż czołowej dziesiątki. Uważamy, że wynik po I kwartale stanowi solidną bazę na cały bieżący rok i estymujemy, że w 2023 r. rynek telewizyjny wzrośnie o 0,7% – komentuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe Polska.

Największy wzrost udziału w oglądalności obserwowany jest w przypadku pozatelewizyjnych źródeł sygnału, których udział wynosi średnio miesięcznie niemal 15%, wobec niespełna 12% w ubiegłym roku. Pokazuje to, że telewizor służy obecnie nie tylko do oglądania telewizji linearnej, ale również rozrywce dostarczanej za pośrednictwem usług OTT.