Kraj

Rząd chce ograniczyć sprzedaż marek własnych sieci handlowych

Nie wiadomo jednak, kiedy przepisy wejdą w życie.

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział ustawę, która ma ograniczyć w sieciach sprzedaż produktów typu private label. – Chcemy zaproponować ustawę, która w sposób obligatoryjny i realny obniży możliwość sprzedaży przez sieci wielkopowierzchniowe ich własnych produktów, pod ich własną marką – zapowiedział premier podczas Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce.

Premier nie przedstawił danych, do jakiego poziomu rząd zamierza obniżyć udziały marek własnych w ofercie sieci i sklepów. Nie wiadomo również, kiedy przepisy zaczną obowiązywać. 

W Europie udziały produktów private label wynoszą 31,4% udziału wartościowego i rosną w tempie 1 p.p. rocznie. W Polsce w 2018 r. marki własne osiągnęły do tej pory udziały wartościowe (łączny koszyk spożywczy i chemiczny) na poziomie 19,6%.

Największy udział marek własnych ma sieć Aldi. W 2015 r. w Polsce wynosiły one 88,6%, zaś w niemieckich sklepach ponad 93%. Marki własne w Lidlu to 100 brandów. W Biedronce marki własne stanowią 41%, a kilka lat temu wynosiły 50%, jednak ostatnio prezes Jeronimo Martins ogłosił rozwój marek private labels.