Kraj

Sektor farmaceutyczny wydał w ub.r. na reklamę 3,7 mld zł

Wzrost nakładów w branży farmaceutycznej o 20 proc. w 2013 r. do poziomu 3,7 mld zł i silna konkurencja - to główne wnioski analizy przygotowanej przez dom mediowy Equinox Polska.

Branża farmaceutyczna kolejny raz znalazła się w gronie największych reklamodawców w 2013 r., choć – jak przyznają analitycy Equinox Polska – niski udział w wydatkach w internecie uplasował ją na trzecim miejscu po branży handlowej i producentach żywności. Wzrost wydatków na reklamę w 2013 r. branży farmaceutycznej wyniósł 20 proc., do poziomu 3,7 mld zł.

Jak wynika z danych Kantar Media, liderem branży oraz rynku reklamowego w sektorze farmaceutyków pozostaje Aflofarm z wydatkami na poziomie 859 mln zł (wzrost o prawie 8 proc.). Nie sprawdziły się przepowiednie wielu ekspertów o rychłej “zadyszce” firmy do alokowania tak wysokich sum na działania marketingowe. Aflofarm zaskoczył wszystkich w III kw. 2013 r., w którym to przeznaczył na reklamę o 110 mln więcej niż rok wcześniej i zakończył rok inwestycją wyższą o ponad 74 mln zł. Jak zauważają analitycy Equinox Polska, interesujący jest również fakt, że firma zmniejszyła liczbę reklamowanych marek z ponad 160 w roku 2012 do 73 w roku 2013.

O ponad 86 mln zł swoje wydatki zwiększyło USP Zdrowie (+30 proc. wzrostu), zajmując pozycję wicelidera. USP Zdrowie w celu wyróżnienia swojej komunikacji na tle branży wyszła poza schemat i w roku ubiegłym firma rozpoczęła projekt “Style Zdrowia Polaków”. Stara się zainspirować ich do zdrowszego trybu życia, nawiązując w ten sposób bliższe relacje z konsumentami.

Na ostatnim miejscu na podium znalazła się firma Olimp Laboratories, która w 2013 r. zepchnęła ubiegłorocznego posiadacza tej pozycji firmę Polpharma na miejsce szóste z wydatkami na poziomie 171 mln zł. Olimp może pochwalić się prawie 40-proc. dynamiką inwestycji w reklamę.

Poza podium znalazł się Reckitt Benckiser z wydatkami 162 mln zł i dynamiką 47,5 proc. Dopiero za tym marketerem uplasował się koncern GlaxoSmithKline z wydatkami 151 mln zł i zwiększeniem ich o ponad 26 proc. Największą dynamiką z analizowanych firm może pochwalić się firma Valeant, której inwestycja wzrosła o 318 proc., do ponad 73,5 mln zł.

Udział top 3 graczy w torcie mediów tradycyjnych utrzymał się na podobnym poziomie do roku ubiegłego i wynosi 37 proc., a udział top 10 graczy zmniejszył się o 1 pkt proc. do 63 proc. Z wyjątkiem Hasco-Lek i Polpharmy wszyscy gracze z pierwszej dziesiątki zwiększyli swoje wydatki reklamowe.

Jak podkreślają analitycy Equinox Polska, cennikowe wydatki powyżej 50 mln zł przekroczyło w ubiegłym roku aż 17 reklamodawców. Stawkę zamyka polska firma Adamed, która zwiększyła budżet o ponad 53 proc. w stosunku do roku 2012. Prawie 50 proc. tego budżetu w 2013 r. alokowane było na promocje środka Urofuraginum. Innym mocno wspieranym promocyjnie lekiem był Nervomix (12,7 mln zł wydatków na reklamę). Dodatkowo Adamed wsparł mediowo cztery inne farmaceutyki, które rok wcześniej pozbawione były działań reklamowych.