Kraj

SKM SAR: wyniki badań płac branży wskazują na jej stagnację

Dwie trzecie spośród badanych firm zakończyło 2014 r. nieznacznie zwiększając przychody lub utrzymując je na poziomie z 2013 r.

SKM SAR: wyniki badań płac branży wskazują na jej stagnację
Stowarzyszenie SAR ogłosiło wyniki dorocznego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych w firmach sektora komunikacji marketingowej. Dwie trzecie spośród badanych firm zakończyło 2014 r. nieznacznie zwiększając przychody lub utrzymując je na poziomie z 2013 r. Liczba zleceń na rynku rosła szybciej. Ponad 80 proc. firm deklaruje tu wzrost lub utrzymanie pozycji. Wzrostowi nie zawsze towarzyszył wzrost zatrudnienia czy pensji – tu można wyciągnąć wniosek, że reklamodawcy oczekują więcej za te same pieniądze. Mimo przyrostu zleceń agencje nie mogą sobie jeszcze pozwolić na inwestycje w kadry i muszą radzić sobie z zasobami, które posiadają.

W ramach badania wynagrodzeń SAR 2015 opracowano wycenę 143 różnych stanowisk. Sumarycznie, w agencjach reklamowych i mediowych, zmiany w rynkowych poziomach wynagrodzeń mają charakter neutralny. Można jednakże mówić o stagnacji płac na rynku komunikacji marketingowej.

Podane powyżej wartości są odpowiednikiem płacy brutto dla osób zatrudnionych na podstawie umowy 
o pracę i umów cywilnych. (Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT)).

W badaniu wzięły udział 52 firm należące do SAR, do obliczenia statystyk wykorzystano zaś 4200 indywidualnych danych płacowych. Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, mediowych oraz eventowych przeprowadziła firma IDEA! Management Consulting we współpracy z Towers Watson Data Services.