Kraj

Sobieski chwali się dobrymi wynikami w grudniu

Do 20 marca francuski sąd ma podjąć decyzję w sprawie ewentualnej sprzedaży aktywów grupy.

Firma alkoholowa Belvedere, na warszawskiej giełdzie notowana jako Sobieski, producent m.in. wódek Sobieski i Krupnik, poinformowała, że końcówka roku była dla niej bardzo dobra. Tylko w grudniu przychody ze sprzedaży wódki w Polsce wyniosły 216 mln zł i były o kilkanaście procent wyższe niż osiągnięte w grudniu 2011 r. Największą sprzedaż na rodzimym rynku generuje marka wódki Krupnik. Swój udział w rynku wódczanym w Polsce Belvedere (Sobieski) oblicza na 20 proc.

Tylko w grudniu minionego roku zysk netto spółek zajmujących się produkcją i sprzedażą alkoholi osiągnął poziom ponad 24,5 mln zł wobec straty (8,6 mln zł) w analogicznym okresie 2011 r. Według nieaudytowanych danych te same podmioty w całym 2012 r. wygenerowały zysk netto wielokrotnie większy od tego w 2011 r., który wyniósł 8,5 mln zł. W ujęciu wartościowym sprzedaż wódki wzrosła o 3 proc., podczas gdy cały rynek urósł o 2,2 proc. Skumulowana sprzedaż ilościowa całego rynku w 2012 r. wyniosła 233,3 mln litrów, w 2011 r. zaś – 231,6 mln litrów (źródło: Nielsen).

– W grudniu minionego roku co piąta butelka alkoholi wysokoprocentowych sprzedawanych w kraju pochodziła z naszych zakładów. Dobre wyniki w Polsce stanowią mocny fundament do rezultatów skonsolidowanych, obejmujących osiągnięcia Grupy w innych krajach, tym bardziej że wyniki francuskiej części Grupy wciąż nie napawają optymizmem – powiedział Krzysztof Tryliński, prezes Grupy Belvedere.

Belvedere zmaga się z ogromnym zadłużeniem (m.in. obligacje firmy opiewają na 375 mln euro). 12 lutego odbędzie się walne zgromadzenie akcjonariuszy, którzy będą debatować m.in. nad planem restrukturyzacji i spłaty wierzytelności. Sąd gospodarczy we francuskim Dijon do 20 marca br. ma zdecydować o scenariuszu planu spłaty, wśród których jest też propozycja zbycia części aktywów firmy. 20 grudnia ub.r. spółka informowała, że administrator sądowy otrzymał 12 ofert, z których trzy dotyczyły przejęcia aktywów związanych z biznesem wódczanym. Według niepotwierdzonych informacji spółka mogłaby sprzedać prawa do marki Sobieski. Firma przyznała jednak, że sumy zaproponowane przez oferentów nie pozwoliłyby na całkowitą spłatę zadłużenia.