Kraj

Spadek sprzedaży w KP, szansa w premiumizacji

Marketer deklaruje, że nie podda się presji obniżek cen i będzie inwestować w premium i mainstream.

W roku finansowym 2011 (12 miesięcy od kwietnia 2010 r. do marca 2011 r.) sprzedaż Kompanii Piwowarskiej zmniejszyła się o 3,9 proc. Z wynikiem sprzedaży 14,1 mln hl Kompania Piwowarska pozostaje liderem polskiego rynku piwa. Jej udział wyniósł 41 proc., czyli o 2 punkty procentowe mniej niż w roku ubiegłym.

Jednocześnie marketer odnotował 4-proc. spadek przychodów do poziomu 4,6 mld zł, ale zysk netto wzrósł o 25,3 proc., do ponad 860 mln zł.

Jeżeli chodzi o marki, to największy polski brand – Tyskie – stracił udziały rynkowe. Pozycję obronił Lech. A Żubr odnotował wzrosty w ostatnim kwartale. Ekonomiczna marka Wojak podwoiła sprzedaż, ale marketer traktuje ją taktycznie.

– Dla KP był to rok pełen wyzwań – małej dynamiki rynku i obniżania cen przez konkurencję. W minionym roku byliśmy świadkami rozwoju dyskontów oraz nowoczesnych sklepów dużego formatu, to tylko umocniło obserwowaną ostatnio tendencję do obniżania cen – mówi Gary Haigh, prezes Kompani Piwowarskiej.

Graham Mackay, CEO SABMiller PLC, stwierdził podczas prezentacji globalnych wyników firmy, że w Polsce spółka będzie bronić wartości marek i inwestować w segment premium i mainstream. W całej Europie wydatki marketingowe w relacji do przychodów mogą nawet wzrosnąć. Firma nie podaje jednak, na jakim są one obecnie poziomie.