70% Polaków w wieku powyżej 18 lat skanowało kod QR, a 64% deklaruje, że skanuje je regularnie. Osoby skanujące kody QR w zdecydowanej większości przypadków robią to przynajmniej raz na miesiąc lub częściej. Prawie połowa skanujących jest w wieku 25-44 lat, ale aż co czwarty ma ponad 55 lat. To wyniki najnowszego raportu HX Study stworzonego przez agencję mediową Starcom we współpracy z ekspertami NextTechNow oraz firmami AMS SA i Hashting.

Co druga osoba biorąca udział w badaniu (51%) wybrała szybkość dostępu do informacji – brak konieczności wpisywania linku w przeglądarce – jako najistotniejszy powód skanowania piktogramu. Jak wynika z raportu „Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami”, miejsca, gdzie najczęściej skanuje się kody w Polsce, to sklepy i drogerie (38%), strony internetowe (37%) i środki transportu (26%).
W raporcie przedstawiono także bariery dla wykorzystania QR kodów w komunikacji marketingowej. To przede wszystkim brak zainteresowania reklamą (61%) lub mało zachęcająca reklama (24%). 43% osób deklarujących skanowanie kodów QR na co dzień twierdzi jednocześnie, że nie miało kontaktu z reklamą wykorzystującą QR kody. Wśród osób, które zeskanowały QR z reklamy, jedna czwarta wskazała opakowanie produktu jako miejsce, gdzie QR kod został umieszczony. – Connected packacking to trend, który pozwala konsumentom na głębszą interakcję z marką przed, w trakcie i po zakupie, zachęcając do ponownego zakupu czy podzielenia się opinią, to dla marki prosty sposób na budowanie i poszerzanie własnej bazy danych – komentuje Sebastian Szade, strategy & innovation director w Starcomie. Duży potencjał ma również reklama zewnętrzna, ponieważ umożliwia naturalne, szybkie i proste przejście ze świata offline do online, co chętnie czynią osoby młode.

Raport, oparty na badaniu przeprowadzonym w kwietniu br. metodą CAWI przez Starcom w partnerstwie z Agora SA, a zrealizowanym przez agencję doradczo-wdrożeniową Yotta, jest do pobrania tutaj.