Kraj

Starlink utrzymuje prognozę 5 proc. wzrostu

Po raz pierwszy w ciągu ostatnich pięciu lat branża FMCG wydała mniej na reklamę niż rok wcześniej - wynika z najnowszego raportu domu mediowego Starlink.

W pierwszym półroczu roku 2011 szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 3,8 mld zł i jest to  o 4,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r., wynika z szacunków domu mediowego Starlink.

W analizowanym okresie dodatnią dynamikę przychodów reklamowych zanotowały takie media, jak: internet, reklama kinowa, radio oraz telewizja. Internet po raz kolejny odnotował największy wzrost wydatków reklamowych (+ 23,2 proc.). Wpłynęło na to głównie zwiększenie inwestycji reklamowych w wyszukiwarkach (wzrost o prawie 35 proc.).

Kolejnym medium pod względem dynamiki wydatków reklamowych jest kino – wzrost o 9,1 proc., głównie za sprawą znaczącego zwiększenia inwestycji w drugim kwartale, aż o 18,5 proc. Wydatki reklamowe w radiu wzrosły o 5,7 proc.

Wydatki w telewizji zwiększyły się tylko o 4,1 proc., w analogicznym okresie w roku 2010 wzrost wyniósł 7,8 proc. Spowolnienie dynamiki w I półroczu roku 2011 wystąpiło pomimo znacznych przyrostów wygenerowanych GRP. Według analityków Starlinka jest to związane z zakupem większej liczby tańszych ratingów, który bierze się z wyższego udziału stacji tematycznych oraz realokacji budżetów TV do tzw. tańszych miesięcy. Jednocześnie nastąpił spadek inwestycji w sponsoring.

Podobnie jak w poprzednim roku spadki zanotowały: dzienniki, reklama zewnętrzna oraz magazyny. To efekt przenoszenia budżetów reklamowych do internetu i wzmacniania kampanii TV. Najwięcej straciły dzienniki, gdzie spadek wyniósł 5,3 proc. Wydatki na reklamę zewnętrzną spadły o 5,2 proc., a w magazynach – tylko o 0,7 proc.

Na tegoroczną dynamikę wydatków rynku reklamowego największy wpływ miały sektory: handel, finanse, produkty farmaceutyczne oraz odzież i dodatki, przede wszystkim ze względu na rosnącą konkurencję w wymienionych kategoriach. Po raz pierwszy sektor FMCG zmniejszył wydatki
o 6,3 proc.

– Jest to związane z redukcją inwestycji kilku globalnych koncernów. Ta tendencja może utrzymywać się w kolejnych miesiącach – mówi Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna Starlinka. – Mimo widocznych zawirowań w gospodarce światowej podtrzymujemy naszą prognozę: rynek reklamy w Polsce w 2011 r. wzrośnie o około 5 proc. Do tego wyniku powinny przyczynić się przede wszystkim zwiększone inwestycje w sektorach: finanse, handel, OTC oraz telekomunikacja – dodaje.

Przypomnijmy, że ostatnie szacunki dynamiki rynku reklamy MPG dla I półrocza br. wyniosły 8,5 proc., a na cały 2011 r. – 4,5 proc.