Kraj

Top news

MMP Insight

Teads: Posiadacze smartfonów mało lojalni wobec marek

W Polsce najważniejszym czynnikiem wpływającym na zakup nowego smartfona okazały się pakiety promocyjne oferowane przez operatorów.

Teads przeprowadziła badanie konsumenckie we współpracy z GWI (Global Web Index). Globalne badanie – największe z dotychczas przeprowadzonych przez Teads na 17 rynkach (w tym w Polsce) – wykazało, że producenci smartfonów będą musieli dostosować się do nowych czynników wpływających na decyzje zakupowe konsumentów.

Na pytanie o czynniki, które zwiększyłyby prawdopodobieństwo zakupu nowego smartfona, 51% wszystkich badanych wskazało serwis gwarancyjny, a 15% stwierdziło, że jest to czynnik najważniejszy. Była to również kluczowa kwestia, w przypadku której różnica między wszystkimi grupami wiekowymi była najmniejsza – zaledwie 1% dzielił pokolenie X (16%) od pokolenia Z i milenialsów (oba po 15%). Świadczy to o tym, że globalni konsumenci z różnych pokoleń myślą o
zakupie smartfonów w perspektywie długoterminowej, a polityka gwarancyjna (zarówno producentów, jak i operatorów sieci) jest dla nich najważniejsza.

Drugim najważniejszym czynnikiem wpływającym na zakup smartfona była innowacyjność sprzętu (13%), następnie cashback (12%), koszt urządzenia i plan taryfowy (10%) oraz nowe modele urządzeń (10%). W przypadku “nowych modeli urządzeń” wystąpiła największa rozbieżność między pokoleniami – 13% przedstawicieli generacji Z uznało to za najważniejszy czynnik, w porównaniu z 9% milenialsów i zaledwie 7% przedstawicieli pokolenia X.

W Polsce zaś najważniejszym czynnikiem wpływającymi na zakup nowego smartfona okazały się pakiety promocyjne oferowane przez operatorów (52%), następnie koszt telefonu i plan taryfowy (43%), możliwość odsprzedania urządzenia (41%) oraz innowacyjność sprzętu (41%). Gwarancja i serwis posprzedażowy – najważniejszy czynnik dla globalnych użytkowników – znalazły się na piątym miejscu – wskazało ją 40% badanych z Polski, a 12% stwierdziło, że jest to czynnik najważniejszy.

Na pytanie dotyczące zrównoważonego rozwoju zaledwie 24% globalnych respondentów odpowiedziało, że rozwiązania w zakresie recyklingu są ważnym czynnikiem wpływającym na ich decyzje. Jednakże aż 68% użytkowników stwierdziło, że zapłaciłoby więcej za produkty przyjazne środowisku, 71% uznało, że chce, aby marki były społecznie odpowiedzialne/ekologiczne, a 66% stwierdziło, że trwałość urządzeń również jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Wśród polskich użytkowników wprawdzie opinie dotyczące ważności recyklingu (22%),
społecznej odpowiedzialności (71%) i trwałości urządzeń (64%) kształtują się na podobnym poziomie, to tylko 54% byłoby skłonnych wydać więcej pieniędzy na bardziej ekologiczne urządzenie.

Badanie jednoznacznie wykazało, że chęć posiadania najnowszego modelu smartfona nie uległa zmianie – 15% osób zainteresowanych telefonami komórkowymi posiada swój telefon krócej niż sześć miesięcy (w Polsce 10%), a prawie połowa (globalni respondenci – 49%, Polska – 43%) posiada go krócej niż rok. Dzieje się tak pomimo faktu, że 77% globalnych użytkowników jest “bardzo zadowolonych” ze swoich telefonów. Dla porównania w Polsce jest to tylko 53% posiadaczy smartfonów.

Metodologia badania: Teads zlecił GWI przeprowadzenie badania wśród osób zainteresowanych
zakupem urządzeń mobilnych z 17 rynków. W badaniu wzięło udział 7785 osób w wieku 18-54 lat,
które zamierzają kupić lub zaktualizować smartfon (zakup lub modernizacja w ciągu najbliższych 12
miesięcy).

Tagi