Kraj

UKE analizuje konsumpcję mediów

Urząd Komunikacji Elektronicznej zlecił badanie konsumenckie użytkowników telefonii, telewizji i internetu.

84,2 proc. badanych gospodarstw domowych deklaruje posiadanie przynajmniej jednego telefonu komórkowego, a telefonu stacjonarnego – 38,9 proc. Komórki coraz bardziej wypierają aparaty stacjonarne – tylko z komórek korzysta 56 proc. badanych, 27,6 proc. ma zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy, a tylko ze stacjonarnego korzysta zaledwie 11,3 proc. 4,5 proc. badanych odpowiedziało, że w ogóle nie ma w domu telefonu.

Znajomość spontaniczna trzech największych marek telefonii komórkowej wyniosła odpowiednio: Orange – 86,1 proc., Plus – 82,3 proc. oraz T-Mobile (dawniej Era) – 75,5 proc. Dwie trzecie respondentów wymienia markę Play (66,6 proc.), a ponad połowa (52 proc.) – markę Heyah. Ponad jedna czwarta respondentów (26,8 proc.) zna markę Sami Swoi, a ponad jedna piąta (21,4 proc.) – markę 36,6. Przypomnijmy, że od połowy maja br. Polkomtel, operator sieci Plus, zdecydował, że będzie się posługiwał już tylko jedną – główną marką Plus i zaprzestał promowania innych submarek, takich jak właśnie Sami Swoi, 36,6 czy Simplus. Z kolei T-Mobile pomimo przeprowadzonego od maja br. rebrandingu z marki Era na T-Mobile zdecydowało się na utrzymanie jako niezależnej marki Heyah i w I kw. 2012 r. szykuje jej gruntowne odświeżenie. Pozostałe marki operatorów uzyskały wskazanie nieprzekraczające 10 proc.

Ponad trzy czwarte badanych (77,2 proc.) wie, że może zmienić operatora i zachować dotychczasowy numer, jednak aż jedna czwarta (20,4 proc.) nie słyszała o takiej możliwości.

Większość badanych gospodarstw domowych (63,1 proc.) deklaruje, że ma w domu komputer i niewiele mniej (59,5 proc.) ma dostęp do sieci internet. 40,6 proc. badanych korzysta z jej zasobów codziennie, najczęściej w domu (84,9 proc.) lub w pracy (29,8 proc.).

Z telewizji kablowej korzysta 30 proc. respondentów, a 37,7 proc. ma telewizję satelitarną. Z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny korzysta 28,9 proc. Zwłaszcza w tym ostatnim aspekcie ważną zmianę stanowi przejście na nadawanie cyfrowe sygnału (DVB-T) – pierwsze nadajniki telewizji analogowej zostaną wyłączone już w listopadzie przyszłego roku (m.in. w Gdańsku, Poznaniu i Zielonej Górze), a ostatnie z końcem lipca 2013 r. Jedynie 0,6 proc. respondentów zadeklarowało, że w ogóle nie ogląda telewizji.

Na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) dwie firmy badawcze PBS DGA i CBM Indicator przeprowadziły od 22 listopada do 2 grudnia br. badanie na reprezentatywnej grupie 1,6 tys. osób. (respondenci w wieku od 15 lat dobrani według miejsca zamieszkania proporcjonalnie: wsie, miasta do 50 tys. mieszkańców, miasta od 51 tys. mieszkańców do 200 tys. mieszkańców oraz aglomeracje – miasta powyżej 200 tys. mieszkańców). Badanie miało na celu poznanie opinii konsumentów w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych. Przeprowadzono je metodą indywidualnych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (PAPI) – w bezpośredniej (face-to-face) rozmowie z respondentem z zastosowaniem zestandaryzowanego kwestionariusza.