Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że hasło “29 groszy za minutę do wszystkich”, którym Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus, reklamował swoją ofertę Rarka w MixPlusie jesienią 2009 r., wprowadzało w błąd, bowiem ta cena obowiązywała jedynie po spełnieniu określonych warunków, o których nie wspominały reklamy: aktywowania dodatkowo płatnego pakietu i jego pełnego wykorzystania. Niewykorzystanie lub przekroczenie limitu podwyższało koszt połączeń. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył na operatora karę w wys. 1,86 mln zł. Firma może się odwołać do sądu.
To nie pierwszy raz, gdy UOKiK kwestionuje reklamy Plusa – przypomnijmy, że choćby w 2008 r. operator został ukarany za reklamy “iPlus dla ciebie z komputerem”, które sugerowały, że konsument może nabyć zestaw mobilnego internetu z komputerem za 1 zł, tymczasem cena dotyczyła tylko modemu. Operator został ukarany za to sumą 840 tys. zł. Po kolejnych odwołaniach decyzję UOKiK-u ostatecznie potwierdził Sąd Apelacyjny w marcu ub.r.
Po raz kolejny UOKiK ukarał także firmę marketingu mobilnego Internetq Poland za realizację ubiegłorocznej, drugiej edycji loterii BMW dla sieci komórkowej Orange (PTK Centertel/TP SA).
Loteria trwała od 26 grudnia 2009 r. do 25 maja 2010 r., a do wygrania były 104 samochody marki BMW warte łącznie ponad 8,5 mln zł. Urzędnicy uznali, że SMS-y, jakie otrzymywali uczestnicy loterii, sugerowały, że już wygrali oni cenne nagrody, a warunkiem ich odbioru jest wysłanie wiadomości potwierdzającej, a tymczasem było to jedynie zgłoszenie do udziału w losowaniu. Za wprowadzanie konsumentów w błąd Urząd nałożył na firmę 338 tys. zł kary. Internetq ma prawo odwołać się do sądu.
To już drugi raz, gdy UOKiK kwestionuje działania Internetq Poland. W grudniu ub.r. Urząd stwierdził, że spółka, wysyłając SMS-y w związku z loterią Pusty SMS, wprowadzała uczestników w błąd. Wiadomości sugerowały, że konsument otrzyma nagrodę, gdy odeśle pustą wiadomość – gwarantowało to jedynie rejestrację w konkursie i ewentualny udział w losowaniu. Za to Internetq został ukarany kwotą 0,5 mln zł.