Kraj

Volkswagen zmniejszy liczbę agencji

Budżet na wydatki w mediach nie zostanie zmniejszony. Cel: poprawa efektywności marketingowej.

Niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen, największy w Europie i drugi na świecie, ogłosił, że zmniejszy liczbę agencji reklamowych, z którymi współpracuje, z ok. 40 do trzech głównych. W Europie jego budżetem reklamowym będzie się zajmować holding Omnicom Group, który również będzie odpowiedzialna za aktywności w Ameryce Południowej. W Ameryce Północnej zajmie się tym holding WPP, natomiast w Chinach dla marki Volkswagen nadal będzie pracowała agencja Cheil.

W Polsce najprawdopodobniej oznacza to, że pozycja agencji DDB & Tribal, która jest główną agencją reklamową Volkswagena, jest niezagrożona. Prawdopodobnie to samo dotyczy domu mediowego PHD Rocket (PHD Media Direction), będącego częścią grupy Omnicom, który zajmuje się obsługą budżetu mediowego Volkswagen Group Polska.

Nie jest natomiast pewne jak ta decyzja o redukcji partnerów marketingowych wpłynie na dotychczasowe relacje VW Group Polska z innymi agencjami pracującymi dla pozostałych marek koncernu. A są to m.in.: agencje Isobar Polska, należącej do grupy Dentsu Aegis Network, i Sputnik – pracujących dla Skody i agencja Isobar – dla Audi.
Do momentu zamknięcia tego wydania serwisu nie otrzymaliśmy od Volkswagen Group Polska wyjaśnień w tej sprawie.

Volkswagen zapewnia, że globalny budżet na wydatki w mediach, wynoszący obecnie ok. 1,5 mld euro, nie zostanie zmniejszony. Koncern zamierza jednak zwiększyć swoją efektywność marketingową do 2020 r. o 30 procent. Chce to osiągnąć m.in. zwiększając udział mediów cyfrowych w swoich działaniach marketingowych z ok. 25 proc. (w 2015 r.) do ok. 50 proc. – do 2020 roku. Liczba poszczególnych elementów składających się na kampanie marketingowe ma wzrosnąć mniej więcej pięciokrotnie – ma to wspomóc bezpośrednie dotarcie do klientów z indywidualną ofertą.

– Marka Volkswagen będzie zarządzana sprawniej i w sposób bardziej scentralizowany – zapowiada Jürgen Stackmann, członek zarządu ds. sprzedaży. – Poprzez skupienie się na współpracy z wybranymi agencjami oraz za sprawą rozszerzenia działań w mediach cyfrowych znacznie wzrośnie nasza efektywność marketingowa. Głęboka transformacja Volkswagena, którą dzięki światowej premierze modelu ID. klienci odczują realnie w przyszłym roku, zmieni nasz marketing w sposób fundamentalny.