Kraj

W 2014 r. rynek reklamy TV wzrósł o 5,6 proc. - wynika z raportu Starlinka

W całym 2014 r. przychody stacji TV wzrosły o przeszło 202 mln zł.

Dom mediowy Starlink (Grupa Starcom MediaVest) podsumował sytuację na rynku reklamy telewizyjnej w IV kwartale i całym 2014 r. Wartość rynku telewizyjnego w ub.r. Starlink wycenia na niemal 3 810 mln zł. W okresie od października do grudnia 2014 r. stacje telewizyjne odnotowały 4,1 proc. wzrostu przychodów, co oznacza, że zarobiły 45,1 mln zł więcej niż w IV kwartale 2013 r. W całym 2014 r. przychody stacji TV wzrosły o przeszło 202 mln zł, czyli o 5,6 proc. więcej niż w całym 2013 r., wliczając w to przychody ze sponsoringu i lokowania produktu. Na ożywienie w reklamie telewizyjnej wpłynęły głównie zwiększone wydatki branży farmaceutycznej – o 16,1 proc. w całym roku, a także sektora handel, który wydał więcej o 18,1 proc. Wymienione sektory były niezwykle aktywne w ostatnim kwartale, podobnie jak żywność oraz napoje i alkohole.


Wykres: Wartość i dynamika rynku reklamy TV netto na przestrzeni lat

W 2014 r. rynek reklamy TV wzrósł o 5,6 proc. - wynika z raportu Starlinka


Choć w okresie od października do grudnia ub.r., po doskonałym III kwartale, rynek standardowej reklamy spotowej rósł nieco wolniej, to IV kwartał 2014 r. był najlepszym od końca 2011 r. Przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w tym okresie o 4,8 proc., w całym 2014 r. zaś o 5,8 proc., to jest o 188,2 mln zł. Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie stacji TV. W okresie od stycznia do grudnia 2014 r. cztery stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat, straciły łącznie -2,9 proc. przychodów ze sprzedaży spotów. Jednocześnie jednak o 2,6 proc. wzrósł ich przychód ze sponsoringu i lokowania produktów. Zdaniem Starlinka są to formy reklamy cieszące się rosnącym zainteresowaniem ze strony reklamodawców, ponieważ pozwalają ominąć clutter i w atrakcyjny sposób dotrzeć do konsumentów, a stacjom umożliwiają łagodzenie spadku przychodów ze spotów. Jeśli chodzi o oglądalność jesiennej ramówki, najlepiej poradził sobie Polsat, którego udział w widowni w okresie od września do listopada 2014 wobec takiego samego okresu 2013 r. wzrósł o 7,2 proc. W 2014 r. Polsat postawił na nowości w ofercie programowej, których drugie edycje pojawiły się jesienią i zostały dobrze przyjęte przez widzów – na przykład “Twoja twarz brzmi znajomo” czy “Taniec z gwiazdami”.
– Od kilku sezonów dostrzegamy coraz większą pewność i konsekwencję w strategii programowej Polsatu. Kolejne nowości w ramówce stacji zyskują wysokie oglądalności, a to przekłada się na rosnące zaufanie do oferty Polsatu zarówno jeśli chodzi o standardowe planowanie mediów, jak i lokowanie marek i projekty sponsoringowe – mówi Beata Bacieczko, kierująca departamentem LiquidThread w grupie Starcom MediaVest.


Wykres: Stacje top 4 hamują spadki przychodów ze spotów dzięki lokowaniu produktów i sponsoringowi

W 2014 r. rynek reklamy TV wzrósł o 5,6 proc. - wynika z raportu Starlinka


W całym 2014 r. o 27,8 proc. wzrosły przychody ze spotów stacji emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej, nie licząc TVP1, TVP2, TVN i Polsatu. Udział tych kanałów w rynku reklamy TV w analizowanym okresie przekroczył już 16,3 proc., wobec 13,6 proc. w 2013 r. Rosną ich inwestycje w atrakcyjną dla widzów ofertę programową, a należy pamiętać, że konkurencja w tym segmencie wzrośnie wraz z utworzeniem nowego multipleksu. Dotychczasowym zwycięzcą cyfryzacji można nazwać stacje TV Puls i Puls 2, w których jesienią widzowie mogli oglądać kultowe amerykańskie seriale, jak “The Walking Dead”, a także filmy takie jak “Django” czy “Szybcy i wściekli 5”. Dzięki współpracy z Viacomem i inwestycjom w programming oglądalność TV Puls zbliżała się w listopadzie do poziomu TVP2.
Przychody pozostałych stacji tematycznych, dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych, wzrosły w 2014 r. o 17,5 proc., a ich udział w przychodach wzrósł do 22,2 proc., z 20,0 proc. w 2013 r. Udział kanałów tematycznych w rynku reklamy TV stale rośnie, dlatego główni nadawcy rozwijają swoje portfolio w tym obszarze. Pod koniec roku zakończenie działalności ogłosił broker Atmedia, a stacje obsługiwane przez niego stopniowo wzbogaciły ofertę pozostałych graczy. W ocenie Starlinka miało to głęboki sens biznesowy. Zdaniem analityków tego domu mediowego warto zwrócić uwagę na to, że przychody ze stacji tematycznych w portfolio TVN stanowią niemal tyle samo ile z głównej stacji.


Wykres: Udział w rynku TV (wszystkie formy reklamy)

W 2014 r. rynek reklamy TV wzrósł o 5,6 proc. - wynika z raportu Starlinka