Zagranica

Waitrose: Pandemia gruntownie zmieniła zwyczaje żywieniowe Brytyjczyków

Co czwarty Brytyjczyk po raz pierwszy w br. zrobił zakupy spożywcze online, co dziesiąty kupuje jedzenie tylko raz na dwa tygodnie, a 60% z tej grupy zamierza utrzymać ten nawyk.

Jak wynika z badania zleconego przez brytyjską sieć supermarketów Waitrose gotowanie w domu nabrało nowego znaczenia, gdyż oddziela – zamiast dotychczasowego dojazdu z pracy do domu – część dnia przeznaczoną na pracę zawodową od czasu dla domu. Ponad połowa gospodarstw domowych dokładniej planuje przepisy na potrawy i posiłki, ma też zamiar kontynuować ten nawyk.

Lockdown doprowadził do zacierania się granic między porami roku, co skutkuje m.in. tym, że Brytyjczycy piją teraz wino różowe przez cały rok, a nie tylko w lecie. Sprzedaż wina różowego jesienią wzrosła o 57% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Waitrose spodziewa się, że zamówienia na ten trunek przed Bożym Narodzeniem będą większe niż kiedykolwiek i co najmniej o 50% wyższe w całym br. w porównaniu z ub.r. 

Według raportu jedzenie na świeżym powietrzu może pozostać popularne przez cały rok, nawet po zniknięciu środków dystansowania społecznego i ograniczeń dotyczących spotkań w domach. Brytyjczycy nie tylko grillują również w chłodniejszych miesiącach, ale zainwestowali także w piece do pizzy, grzejniki i paleniska, by spędzanie czasu na świeżym powietrzu było przyjemniejsze.

Inny zaobserwowany w badaniu trend to potrojenie się w ciągu ostatniego półrocza sprzedaży owoców morza, w tym małży, sercówek, omułków i ostryg.

Po panice z powodu niedoborów na wczesnym etapie lockdownu ponad połowa respondentów twierdzi, że teraz ceni żywność bardziej niż przed pandemią i marnuje jej mniej podczas marynowania i fermentacji oraz do maksimum wykorzystuje możliwości zamrażarek.

Raport sieci supermarketów Waitrose jest oparty na danych sprzedażowych z milionów transakcji w sklepach stacjonarnych i online w br. oraz sondażu przeprowadzonym wśród 2 tys. dorosłych konsumentów robiących zakupy u różnych detalistów. Waitrose ma obecnie 192 sklepy w Wielkiej Brytanii. Należy wraz z siecią domów towarowych John Lewis do spółki John Lewis Partnership plc.

(TheGuardian.com)