Kraj

Według IQS najbardziej luksusowe marki to Mercedes, Lexus i Chanel

Mercedes, Lexus, Chanel, Dior, Ferrari to pierwsza piątka najbardziej luksusowych marek zdaniem zamożnych Polaków, którzy wzięli udział w badaniu "Luksus...

Mercedes, Lexus, Chanel, Dior, Ferrari to pierwsza piątka najbardziej luksusowych marek zdaniem zamożnych Polaków, którzy wzięli udział w badaniu “Luksus w czasach kryzysu” zrealizowanym na zlecenie portalu GolfProperties.pl przez Grupę IQS. Według IQS zamożni Polacy traktują kryzys jako wyolbrzymiony przez media (57 proc.), mimo że blisko połowa z nich deklaruje, że w ciągu ostatniego roku ograniczyła wydatki na dobra luksusowe.

Wśród bogaczy znad Wisły ciągle panuje optymizm – przeszło 70 proc. z nich twierdzi, że najbliższe 12 miesięcy będzie dla ich finansów lepsze lub przynajmniej tak samo dobre jak poprzednie. A skoro tak, to kryzys może być dobrą okazją do korzystnego zainwestowania pieniędzy. Blisko połowa badanych twierdzi, że najlepszą strategią na burzliwy czas kryzysu jest inwestowanie.

Wśród marek luksusowych zdecydowanie wygrał Mercedes (22 proc. wskazań), wyprzedzając Lexusa (13,7 proc.) i Chanel (12,2 proc.). Na kolejnych pozycjach uplasowały się: Dior, Ferrari, Armani, Bentley, Patek, Porsche i Rolls-Royce. Pierwsza dziesiątka została zdominowana przez marki motoryzacyjne, z których aż sześć pojawiło się w zestawieniu. Jedyna polska marka w top 30 najbardziej luksusowych – W. Kruk – uplasowała się na pozycji 26.

Badania na zlecenie portalu GolfProperties.pl przeprowadziła Grupa ISQ w maju 2009 r. W badaniu wzięły udział 534 osoby. Głównym kryterium doboru grupy badawczej była sytuacja materialna – progiem “wejścia do badania” było 7 tys. zł netto na gospodarstwo domowe, przy jednoczesnym założeniu, że dochód netto na każdego członka gospodarstwa nie może być niższy niż 5 tys. zł. Jeśli gospodarstwo liczyło jedną osobę, to musiało mieć dochód, co najmniej 7 tys. zł, jeśli trzy osoby – to już co najmniej 15 tys. (JP)