Kraj

Wittchen w długach. Co dalej z marką?

Producent ekskluzywnej galanterii skórzanej ma problemy z wierzycielami. Grozi mu niewypłacalność.

Wittchen w długach. Co dalej z marką?
Firma Wittchen, producent ekskluzywnej galanterii skórzanej i obuwia, jest zagrożony niewypłacalnością. Firma zwróciła się do sądu o zatwierdzenie układu z wierzycielami w ramach planu naprawczego.

Taką procedurę stosuje się do firm, które zagrożone są niewypłacalnością, ale próbują dogadać się z wierzycielami. Zawiesza to wypłacanie należności i naliczanie odsetek. Rozprawa w sprawie układu ma się odbyć za dwa tygodnie.  

Do czasu zamknięcia tego wydania MMP24 nie udało się nam uzyskać z firmy Wittchen odpowiedzi, jak duże należności na niej ciążą ani jakie propozycje spłaty zobowiązań przedstawiła wierzycielom. Dotychczasowa rzecznik już w firmie nie pracuje, a nas z pytaniami skierowano do prawnika firmy.

Wittchen to firma założona w 1990 r. przez Jędrzeja Wittchena, od 2001 r. operuje pod marką Wittchen. Jej założyciel jest współwłaścicielem fabryki w Chinach. Tam też szyje większość produktów (oprócz tego także we Włoszech). Firma posiada 56 salonów w całym kraju, jest również obecna za granicami – w Rosji, na Białorusi, w Czechach, na Ukrainie i Litwie, a pod koniec marca br. ogłosiła wejście do Niemiec. Na początku 2011 r. uruchomiła magazyn i nowoczesne centrum logistyczne w Łomiankach pod Warszawą. W 2010 r. Wittchen SA miała 64,4 mln zł przychodów, z których wypracowała 4,8 mln zł zysku netto. Sprawozdania za 2011 r. spółka nie złożyła. Wartość aktywów spółki na koniec 2010 r. wynosiła 151,6 mln zł, w tym działki, lokale, ich wyposażenie etc. warte było 47,2 mln zł.

W rankingu najcenniejszych polskich marek “Rzeczpospolitej” za 2012 r. markę Wittchen wyceniono na ponad 27 mln zł. Przy tworzeniu kampanii wizerunkowych firma od lat współpracuje ze znanym fotografem modowym Robertem Wolańskim. Jej reklamy były wielokrotnie nagradzane. Kampania Wittchena zdobyła Złotą Nagrodę i grand prix Idea Awards 2011, a w poprzednich latach dwa razy złoto, raz srebro i raz brąz za kampanię outdoorową. Marka angażowała się m.in. w product placement, m.in. w serialu “Rodzinka.pl” w TVP2.

Jeśli Wittchen porozumie się z wierzycielami, będzie miał szansę na odzyskanie płynności finansowej. A jeśli nie,  wierzyciele mogą wystąpić o ogłoszenie upadłości. Wtedy w grę wchodzi sprzedaż majątku trwałego firmy, jak również aktywów niematerialnych, takich jak np. prawa do znaków towarowych.