Kraj

Właściciel UPC Polska kupuje Multimedia Polska

Jeśli warta 3 mld zł fuzja dojdzie do skutku, to powstanie niekwestionowany lider kablowy z blisko 4,69 mln gospodarstw domowych w zasięgu.

Amerykański koncern mediowo-telekomunikacyjny Liberty Global za ok. 3 mld zł (760 mln dol.) chce przejąć trzeciego pod względem zasięgu konkurenta – Multimedia Polska.

Na koniec czerwca br. UPC Polska miała w zasięgu swojej sieci 3,06 gospodarstw domowych i obsługiwała 1,43 mln abonentów (którzy opłacali w sumie 2,9 mln usług). Multimedia Polska miała natomiast blisko 1,63 mln domów w zasięgu sieci, a obsługiwała 832 tys. klientów (którzy opłacali w sumie 1,39 mln usług).  

Drugim pod względem liczby klientów operatorem kablowym w Polsce jest Vectra (ponad 940 tys. abonentów w 352 miastach).

Cena, za jaką Liberty kupuje Multimedia, stanowi równowartość 6,2-krotności osiągniętego przez tę spółkę wyniku EBITDA w ub.r. (363 mln zł), skorygowaną o 124 mln zł (ok. 30 mln dol.) prognozowanej rocznej wartości synergii powstałej na bazie przychodów i pozycji kosztowych. Ostateczna cena nabycia może zostać skorygowana w dół, w zależności od wyników operacyjnych i finansowych w okresie poprzedzającym zamknięcie transakcji. Strony oczekują, że stanie się to w ciągu 12 miesięcy. Na połączenie zgodę musi wydać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

– Dzięki tej transakcji znacznie zwiększy się skala naszej działalności w Polsce, gdzie już w tej chwili jesteśmy największym operatorem sieci kablowych. Transakcja ta wzmocni również nasze możliwości inwestowania w najnowocześniejsze produkty i usługi dla polskich konsumentów i firm, co pozwoli nam rozwijać się organicznie, wykorzystując to, że w zasięgu naszej sieci znajdzie się ponad cztery miliony gospodarstw domowych. Po sfinalizowaniu transakcji przystąpimy do modernizacji sieci Multimedia, aby jej klienci mogli korzystać z superszybkiego internetu UPC i naszej platformy telewizji następnej generacji – Horizon TV – zapowiada Mike Fries, prezes Liberty Global.

Jak do tej pory największym przejęciem na rodzimym rynku kablowym był zakup, także przez Liberty Global, na przełomie 2010 i 2011 r. firmy Aster, ówcześnie czwartego operatora na rynku (380 tys. abonentów) za 2,4 mld zł. (805 mln dol.). UOKiK zgodził się na nie, jednak nakazał UPC sprzedać dublujące się sieci w dwóch dużych miastach: Warszawie i Krakowie (dostęp do ok. 450 tys. mieszkań w 2013 r. odkupiła Netia).

Wszyscy ci operatorzy są aktywnymi reklamodawcami. Dla Multimedia Polska pracują m.in.: agencja reklamowa PZL i dom mediowy Maxus. Operator w kwietniu tego roku odświeżył identyfikację wizualną, wprowadził nową platformę komunikacji marketingowej i zwiększył wydatki reklamowe (w ub.r był prawie nieaktywny – jego wydatki sięgnęły 1,5 mln zł, dane cennikowe – źródło: Kantar Media).
Dla UPC Polska pracują m.in.: agencja reklamowa Heart & Brain oraz dom mediowy OMD. W ub.r. operator wydał na reklamy 36,3 mln zł (cennikowo).
Dla Vectry pracują zaś m.in. agencje: Scholz & Friends, The Digitals i ClickAd oraz dom mediowy Starcom. Jej wydatki reklamowe w ub.r. wyniosły 22,8 mln zł (dane cennikowe).