Kraj

Marketing

Zakupy online zaczynamy od marketplace'ów: raport Minds & Roses

To pierwszy krok na  ścieżce zakupowej dla 38% respondentów badania zrealizowanego przez Minds & Roses we współpracy z Allegro.

Warszawska agencja badawcza Minds & Roses we współpracy z Allegro zrealizowała w II kwartale br. badanie ścieżek zakupowych online wśród 4 tys. osób w wieku od 15+. Wyniki przedstawiono w dostępnym bezpłatnie do pobrania raporcie „Customer Journey 2023: Poszukiwanie i zakup produktów online”.

Jednym z głównych wniosków badania jest to, że 38% badanych poszukujących i kupujących produkty w internecie rozpoczyna swoje zakupy od marketplace’ów. W tej grupie zdecydowana większość (88%) wybiera Allegro. Innymi słowy, Allegro to pierwszy krok na ścieżce zakupowej dla 34% badanych. Dla 26% jest to Google, a dla 9% e-sklepy multibrandowe. Niemal połowa badanych (48%) kupujących lub rozważających zakup online w ciągu ostatnich 3 miesięcy odwiedziła Allegro także na dalszym etapie poszukiwania produktu (Google – 28%, sklepy multibrandowe – 25%). Allegro i Empik.com były najczęściej wskazywane przez badanych jako „moje stałe miejsce zakupów”.

Czynnikiem najsilniej skłaniającym do zakupów w danym miejscu jest atrakcyjna cena produktów (54%), a w dalszej kolejności szybka dostawa (46%), łatwość zakupu (45%) i ex aequo dostępność produktów oraz posiadanie konta w danym sklepie czy na danej platformie (37%). Ponad połowa badanych (54%) chce jak najszybciej przejść od wyszukiwania produktu do samego zakupu. 44% badanych podjęło decyzję o zakupie w mniej niż 24 godziny (17% “od razu”).

Stosunek do reklam w miejscu zakupu produktu jest wśród badanych złożony. Z jednej strony połowa (49%) twierdzi, że dzięki reklamie trafiła na produkt w atrakcyjnej cenie, a co trzeci badany (35%) przyznaje, że dzięki reklamie zdarzyło mu się kupić markę, której wcześniej nie kupował. Z drugiej strony 50% badanych uważa, że “reklam jest za dużo”, a 31%, że reklamy, które widzą, nie są skierowane do nich.

Udział smart shopperów w ogólnej liczbie kupujących oszacowano na 36%. Tym mianem określono osoby, które podczas zakupów szukają równowagi między jakością a ceną, porównują parametry ofert w różnych miejscach, świadomie podejmują decyzję o momencie zakupu oraz preferują jak najszybsze przejście od zaistnienia potrzeby zakupowej do momentu zakupu.